Eylem & Scherson en het Mysterie van de Bouwaanvraag

April 2009. Toen we de officieel bouwplan van de architect kregen schrokken we ons een hoedje. Enkele correcties die we in de eerste instantie reeds verwerkt hadden doken plots weer op in de definitieve plannen. De beste man heeft ze weer veranderd en terug opgestuurd naar de gemeentebestuur van Heusden-Zolder. We zouden binnen een maand of twee reactie krijgen van de gemeente. Met een gerust hart konden we vertrekken naar Cuba en telden we geduldig af.

Juni 2009.Voorzichtig maken we plannen om terug op pad te gaan om offertes te vragen. Onze aannemer heeft een plan gekregen en zijn 'bouwbrein' maakt overuren, sterker nog, zijn voorbereiding zullen binnenkort ook starten. Echter, we hebben niks van de gemeente gehoord. Gepaard met een gezond portie ongeduldigheid en de advies van mijn goede collega Lydia heb ik naar de gemeente gebeld om stand van zaken te bevragen. Wat bleek? Het dossier is lopende, ze wachten enkel nog op het advies van Natuur en Bos. Jongens, mijn geluk kon niet op, want volgens de onvriendelijk dame aan de andere kant van de lijn was dit de voorlaatste stap in onze dossier. Laatste, de zege van het college van B&S!

Een week, om exact te zijn 24 juni, erop ben ik langs geweest bij de gemeente. Daar werd ik ontvangen door een dame die minder van zaken wist dan mijn versleten paar Nike Air Max. Gelukkig had zij het dossier bij zich. Enkele data viel mij op: 23 april (toen het dossier werd ingediend) en 5 mei (toen het dossier naar Natuur & Bos werd verzonden). Normaal gezien zou Natuur en Bos binnen een maand zijn advies moeten neerleggen. Ja knikte, onze jonge blonde ambtenaar.

"Dus binnenkort kunnen we een advies verwachten, meneer Peney"
"Maar, dat is meer dan maand geleden!! Kunt u de Natuur en Bos niet contacteren en vragen waarom het zo lang duurt? Zou ik erg appreciƫren"
"Ja, Ja.."


Ik heb tal van keren gevraagd of ze Natuur en Bos konden contacteren en kreeg een nonchalante "Ja, Ja", dat volgens mij vrij vertaald mag worden als 'ik zal maar wat zeggen om het gesprek af te ronden'. Uit pure frustratie heb ik gevraagd naar de gegevens van de dienst en contactpersoon, want ik nam geen genoegen met haar onzin. Ik kreeg enkel een adres, wat genoeg is voor deze googlejunkie om het telefoonnummer te vinden.

Goed, de dag erna belde ik naar Natuur en Bos. En wat blijkt? Het advies is afgerond en verstuurd op 16 juni! Nu, het kan zijn dat het per post is verstuurd en De Post is niet altijd de snelste. En de interne postdienst van de gemeente is niet vies van zijn eigen portie slakkenwerk. De medewerker van Natuur en Bos kon mij wel vertellen wie het dossier heeft behandeld. Deze dame heb ik niet kunnen bereiken, maar zowel zij als de gemeente kunnen wel een ferme gesprek van mij verwachten.

U mag alvast aftellen naar een happy ending, zelfs al moet ik mijn vuist op tafel slaan totdat die happy ending komt. Damned!

Geen opmerkingen: